More MiG-29K naval fighters for India

Fuselage components for one of the first MiG-29Ks in the latest production batch
Fuselage components for one of the first MiG-29Ks in the latest production batch / ATO.ru

RSK MiG has started manufacturing work on an additional batch of MiG-29K naval fighters for the Indian Navy. The first set of aircraft components was loaded into the final assembly rigs at MiG’s Lukhovitzy plant on 2 August, with the intention of delivering to the customer in 2012.

An initial batch of 12 MiG-29Ks and four two-seat MiG-29KUBs was ordered in 2004 as part of a $1.5-billion deal that included the Kiev-class aircraft carrier Admiral Gorshkov. RSK MiG has now delivered 11 aircraft and is planning to ship the remaining five by the end of the year. According to MiG’s General Director Sergei Korotkov India’s MiG-29K fleet has accumulated over 1,000 flying hours since the type’s introduction into service in February 2010.

In 2010 India took up an option for 29 additional MiG-29Ks in a deal estimated to be worth $1.2-$1.5 billion. This brings the Indian Navy’s total number of the new naval fighters to 45. The MiG-29K features an upgraded airframe with increased use of composites. A digital fly-by-wire control system is fitted as is an in-flight refueling system, a glass cockpit and a Phazotron Zhuk-ME slotted-array radar. The aircraft can carry an increased weapons load including export versions of the R-73 (AA-11 ‘Archer’) and the R-77/RVV-AE (AA-12 ‘Adder’) air-to-air missiles along with Kh-35 (AS-20 ‘Kayak’) and Kh-31A (AS-17 ‘Krypton’) anti-ship missiles.

Three manufacturing sites are involved in MiG-29K production. MiG’s facilities in Moscow and the Sokol plant in Nizhny Novgorod produce different components, while MiG’s Lukhovitzy plant undertakes final assembly and pre-delivery flight tests.

All three enterprises will be involved in building at least 20 new MiG-29Ks for the Russian Navy. A contract for this new order is already agreed and a signature could come at MAKS-2011. The crash of an experimental MiG-29KUB near Akhtubinsk on 23 June, which killed both pilots, has not affected the Russian Ministry of Defense’s plans.

According an Indian Navy official, investigations show that neither aircraft malfunction nor pilot error were behind the crash. "After several high-speed combat maneuvers prescribed by the flight test program the crew found themselves with insufficient altitude to recover from a steep dive," he said.

Alexey Komarov

Понравился материал?

Подпишитесь на дайджест "Главное за неделю" от ATO.RU и не пропустите ничего важного!
Авторские материалы из первых рук в вашем почтовом ящике!

Подписавшись на бюллетень и заполнив данные о себе, вы можете принять участие в розыгрыше призов или получать эксклюзивный анализ авиаперевозок от ATO.RU!
Бюллетень "Главное за неделю":


Тематические бюллетени ATO.RU >>

Google предполагает, что вам это будет интересно

Больше аналитики читайте в журнале
"Авиатранспортное обозрение"
№184 ноябрь 2017
Внимание! Только в ноябре дарим месяц бесплатного доступа к онлайн-архиву журнала. Зарегистрируйтесь или войдите на сайт под своим именем.

Календарь ATO Events

Профессионалы отрасли используют
Ежегодник АТО - 2017
Тенденции, цифры, факты
Приглашаем зарегистрироваться или войти на сайт под своим именем, что позволит вам:
  • получить доступ ко всем материалам в полном объеме
  • проводить поиск по всему архиву материалов (с 2003 года)
  • осуществлять расширенный поиск с указанием желаемых тегов, авторов, событий и т. п.
  • бесплатно получить доступ к онлайн-архиву журнала "Авиатранспортное обозрение" (только в ноябре)
2017 © Авиатранспортное обозрение
Мобильная версия сайта - mobix1.ru

Некоммерческое использование материалов сайта ATO.ru (в том числе цитирование и сокращенное изложение) разрешается при условии размещения прямой ссылки на цитируемый материал или на главную страницу www.ato.ru. Любое коммерческое использование, а также перепечатка материалов возможны только с письменного разрешения редакции.