PD-14 prototype will be ready in 2012

The PD-14 gas generator on the test bench at Aviadvigatel
The PD-14 gas generator on the test bench at Aviadvigatel / Aviadvigatel

Two years ago the Perm-based Aviadvigatel Design Bureau, part of state-controlled United Engine Corporation, unveiled the first components (including fan blades and combustion chambers), for its new PD-14 turbofan engine destined to power Russia’s future MS-21 airliner. This engine will be offered for the MS-21 alongside a second option, the Pratt & Whitney PurePower PW1400G.

Since that 2009 debut Aviadvigatel has moved forward with its PD-14 development work. At the end of November 2010 bench tests began with the engine’s gas generator. According to Aviadvigatel CEO and Chief Designer, Alexander Inozemtsev, the first engine prototype will be assembled in March 2012. The PD-14 will be certified simultaneously under Russian AR MAK and European EASA standards, to enter service in 2015-2016.

The basic PD-14 will be rated at 14 tonnes thrust. It is a classic turbofan design with a bypass ratio of 8.5. Compared to existing powerplants in the same class, the PD-14 should provide 10-15% lower fuel consumption, 15-20% lower operating costs and 99.95% reliability.

Понравился материал?

Подпишитесь на дайджест "Главное за неделю" от ATO.RU и не пропустите ничего важного!
Авторские материалы из первых рук в вашем почтовом ящике!

Подписавшись на бюллетень и заполнив данные о себе, вы можете принять участие в розыгрыше призов или получать эксклюзивный анализ авиаперевозок от ATO.RU!
Бюллетень "Главное за неделю":


Тематические бюллетени ATO.RU >>

АТО-телеграф

2024 © Авиатранспортное обозрение
Мобильная версия сайта - mobix1.ru

Некоммерческое использование материалов сайта ATO.ru (в том числе цитирование и сокращенное изложение) разрешается при условии размещения прямой ссылки на цитируемый материал или на главную страницу www.ato.ru. Любое коммерческое использование, а также перепечатка материалов возможны только с письменного разрешения редакции.