Superjet 100 completed water ingestion trials

In early June, Russia’s new Sukhoi Superjet 100 regional airliner made another important step towards certification. The second prototype aircraft, number 95003, successfully completed the test program aimed at evaluating engine protection against runway water ingestion at a full range of speeds (from 10 to 150 knots) and different engine settings preceding take-off. The tests took place in a special pool constructed on a runway of the Gromov flight research institute in Zhukovsky.
The aircraft accomplished a total of 27 runs along the 70-meter-long pool filled to 40 mm with water. Special attention was paid to the engine performance at low speeds and take-off power settings as well as at maximum reverse thrust. The Superjet 100 program has often been criticized for its low-hanging underwing engine design. This, opponents argued, could lead to foreign objects getting into the air intakes from the runway. But the trials in Zhukovsky demonstrated that that water does not hit either the engine air intakes or the auxiliary power unit while the aircraft runs along a wet runway. The absence of water ingestion was confirmed by standard cockpit engine performance indication, by video and photo output from cameras mounted at varying distances from the pool, and from mini-cameras attached to the landing gear of the aircraft. Moreover, the tests confirmed that the aircraft goes steadily along a wet runway at speeds of up to 150 knots (275 km/h) and can be easily handled by an averagely skilled pilot.
According to Sukhoi Civil Aircraft, the developer of the Superjet 100, the certification program is close to completion. The designers hope to obtain a Russian certificate by the end of this year, after which first deliveries can start. EASA certification is expected in the first half of 2011.   

Понравился материал?

Подпишитесь на дайджест "Главное за неделю" от ATO.RU и не пропустите ничего важного!
Авторские материалы из первых рук в вашем почтовом ящике!

Подписавшись на бюллетень и заполнив данные о себе, вы можете принять участие в розыгрыше призов или получать эксклюзивный анализ авиаперевозок от ATO.RU!
Бюллетень "Главное за неделю":


Тематические бюллетени ATO.RU >>

Google предполагает, что вам это будет интересно

Больше аналитики читайте в журнале
"Авиатранспортное обозрение"
№197, март 2019

Календарь ATO Events

23-24 мая 2019 г., г. Москва
25-26 сентября 2019 г., г. Москва
12-13 ноября 2019 г., г. Москва
Профессионалы отрасли используют
Ежегодник АТО - 2018
Тенденции, цифры, факты
Приглашаем зарегистрироваться или войти на сайт под своим именем, что позволит вам:
  • проводить поиск по всему архиву материалов (с 2003 года)
  • осуществлять расширенный поиск с указанием желаемых тегов, авторов, событий и т. п.
2019 © Авиатранспортное обозрение
Мобильная версия сайта - mobix1.ru

Некоммерческое использование материалов сайта ATO.ru (в том числе цитирование и сокращенное изложение) разрешается при условии размещения прямой ссылки на цитируемый материал или на главную страницу www.ato.ru. Любое коммерческое использование, а также перепечатка материалов возможны только с письменного разрешения редакции.